Yuval Noah Harari, profesor s titulom z histórie z Oxfordu, v jednej zo svojich kníh opisuje tri základné historické problémy ľudstva, ktoré dnes už neplatia. Od nepamäti až do nedávnych čias ľudstvo trápili najmä choroby, hlad a vojny. Dnes zomrie viac ľudí prirodzenou smrťou na starobu, ako na akékoľvek choroby. Viac ľudí zomrie na obezitu a na problémy s tým spojené než od hladu. Viac ľudí spácha samovraždu, než zomiera vo vojnových konfliktoch. Tieto tri veľké problémy trápili ľudstvo dlhé tisícročia, dnes sú však prekonané a aj z tohto dôvodu sa môže ľudstvo venovať iným problémom a technologický pokrok tak ide dopredu nesmiernou rýchlosťou.
Veci, ktoré poznáme a používame dnes, môžu byť o päť rokov považované za zastarané. Princípy matematiky zostanú samozrejme naveky rovnaké, ale ako má dnes matematikár presvedčiť tínedžerov, aby sa učili a na hodinách dávali pozor, keď majú v mobiloch aplikácie, ktoré za nich vyriešia prakticky akýkoľvek príklad? Ako ich má angličtinár alebo nemčinár, namotivovať k učeniu sa cudzieho jazyka, keď za nich rôzne prekladače a aplikácie všetko preložia? Prekladače sa vyvíjajú neustále a je len otázkou času, kedy sa dotiahnu do dokonalosti. Matematika samozrejme nie je len o zistení správneho výsledku, v deťoch rozvíja logické myslenie, to sa ale tvrdohlavým tínedžerom vysvetľuje veľmi ťažko.
Mesto Nitra už nejakú dobu vnímalo, že mnoho učiteľov, vychovávateľov a školiteľov využíva možnosť vzdelávať sa v tejto oblasti väčšinou v Bratislave. Mesto chcelo kvalitných odborníkov a lektorov na vzdelávanie priniesť aj do Nitry. S pomocou nadácie Pontis tak v Nitre vznikol projekt EDUpoint, ktorý sa včera začal otváracou konferenciou. Na konferencii sa prostredníctvom prezentácií, prednášok a workshopov riešili mnohé témy ako popularizácia vedy pre ZŠ a MŠ, globálne vzdelávanie, inovácie vo vzdelávaní, budovanie kritického myslenia žiakov alebo napríklad aj práve to, na akú budúcnosť mladých ľudí pripravujeme.
„Odborníci predpovedajú, že mládež súčasnej generácie za život 17-krát zmení prácu a 5-krát úplne zmení svoj kariérny smer,“ povedal Tomáš Pešek, školiteľ, kouč a konzultant národných i medzinárodných školení v rôznych oblastiach.
Každý druhý človek bude mať vysokoškolský titul, ktorý tak úplne stratí hodnotu. Tento jav sa dá pozorovať už dnes, kedy čoraz viac zamestnávateľov nehladí na dosiahnuté vzdelanie, ale zaujímajú ho viac skúsenosti, schopnosti, charakter.
Doba sa mení, ľudia si dnes môžu vygoogliť všetky informácie, všetky fakty, odpovede, návody a manuály. Technológia sa vyvíja a všetky informácie sveta nosíme so sebou vo vrecku nohavíc. Tejto situácii sa prispôsobuje aj trh práce, kedy mnoho tradičných zamestnaní postupne zaniká a mali by sme sa pýtať, či sa dostatočnou rýchlosťou situácii prispôsobuje aj vzdelávanie mládeže.