Foto ilustračná: Pexels.com
„Jedlo je umenie, ovplyvňuje viaceré zmysly, ako sú chuť, vôňa a vizuálny vnem. Každý vie, že oči ,jedia‘ ako prvé a príjemnú vôňu jedla si pamätáme aj niekoľko rokov,“ vraví docent Jakub Berčík z Ústavu marketingu, obchodu a sociálnych štúdií Fakulty ekonomiky a manažmentu (FEM) Slovenskej poľnohospodárskej univerzity (SPU).
Výskum vychádza z toho, že dizajn gastro zariadení je dôležitý, tým najdôležitejším sú však dojmy a emócie hostí, ktoré prežívajú pri vstupe do zariadenia, pri servise a konzumácii jedál.
Vzhľad jedla vyvoláva určité očakávania, ale napríklad aj správanie.
Za emócie vyvolané jedlom môže časť mozgu – hypotalamus, ktorá riadi aj pocity hladu, smädu a podieľa sa práve na kontrole emócií.
Jakub Berčík sa venuje neuromarketingu a spolu s Hotelovou akadémiou Ľudovíta Wintera v Piešťanoch zrealizoval výskum, ktorého výsledkom sú zistenia, ako ľudia reagujú na to isté jedlo naservírované rôznym spôsobom.
Výskumníci z FEM v rámci experimentu respondentom ponúkli vafle servírované tromi spôsobmi.
„Na výzdobu boli vo všetkých troch prípadoch použité rovnaké ingrediencie – ovocie, šľahačkový krém, cukríky, biela čokoláda a imitácia včelieho vosku. Testovania vnímania sa zúčastnilo 28 študentov (50 % dievčat a 50 % chlapcov) vo veku od 16 do 22 rokov,“ približuje priebeh experimentu SPU.
Prvá tradičná obdĺžniková vafľa bola servírovanú na bielom tanieri. Druhú okrúhlu vložili do obdĺžnikovej kartónovej škatuľky v štýle street food. Posledná klasická obdĺžniková vafľa bola servírovaná na luxusnom tanieri.
Posledný dizajn bol hodnotený najpozitívnejšie, a to aj čo sa týka vône, pričom išlo stále o rovnaké jedlo. Zároveň by zaň respondenti boli ochotní zaplatiť najviac.
„Na získanie údajov o nevedomom vnímaní bola použitá mobilná očná kamera a softvér na rozpoznávanie emócií na základe výrazov tváre,“ vysvetľuje univerzita. S použitím technológie vedci zistili, že klasický biely tanier a street food verziu si respondenti prezerali najdlhšie.
Pri vafliach na luxusnom podnose zaznamenali najvyššiu mieru očakávania v podobe vzrušenia. Pri vizuálnych prevedeniach zase dominovali najpozitívnejšie pocity pri jedle na klasickom bielom podnose.
Podľa výskumníka má okrem dotazníkov z dôvodu zachytenia podvedomých reakcií význam aj monitorovanie očných pohybov a výrazov na tvárach respondentov.
To dáva nový pohľad na efektívnejšie cielenie a využitie podnikových zdrojov, dodal Jakub Berčík.