Útvar hodnoty za peniaze neodporúča výstavbu trate z Nitry do Trnovca nad Váhom

Rýchle spojenie Nitry s Bratislavou je stále v nedohľadne. Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) zverejnil na stránke Ministerstva financií SR svoje nesúhlasné stanovisko k možnej výstavbe železničnej trate Nitra – Trnovec nad Váhom.

Železničná stanica Nitra (foto: nh)

Kompetentní tento zámer hodnotili na základe aktualizovanej štúdie uskutočniteľnosti z roku 2014. Dôležitým kritériom bola jeho ekonomická návratnosť. Útvar, ktorý patrí pod Ministerstvo financií SR, neodporučil výstavbu úseku, ktorý by spojil Nitru s Trnovcom nad Váhom a uľahčil tak cestujúcim cestu do Bratislavy.

„Nová trať nie je najlepším riešením priameho spojenia Bratislavy s Nitrou. Projekt nie je návratný a štúdia počíta s nereálnymi termínmi výstavby,“ uvádza na sociálnej sieti.

Mapa lokality s uvažovanými alternatívami trate Nitra – Trnovec nad Váhom – projektant: Reming consult a. s. (zdroj: www.uzemnyplan.nitra.sk)

Namiesto toho navrhuje zaviesť priame vlaky z Nitry do Bratislavy po existujúcom úseku cez Leopoldov s tým, že „už len takáto jednoduchá zmena by dokázala skrátiť cestu vlakom zo súčasných 98 – 112 minút na 62 – 73 minút“. Zároveň odporúča trať zrekonštruovať a elektrifikovať.

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) s tým polemizuje a vysvetľuje, že „jazdný čas 62 – 73 minút bez rekonštrukcie, resp. modernizácie trate Nitra – Leopoldov (…) nie je možné dodržať. Bez modernizácie trate Leopoldov – Nitra, dnes nie je reálne byť vlakom z Bratislavy v Nitre za menej ako 85 minút,“ uviedol pre Nitriansky hlásnik hovorca ZSSK Tomáš Kováč.

Úsporu času pripúšťa iba za ideálnych podmienok.

„O teoretickej časovej úspore (…) môžeme hovoriť len v prípade nezastavovania v žiadnej z nácestných ŽST (BA Vinohrady, Trnava, Hlohovec) a za predpokladu ideálnych kapacitných podmienok na trati Nitra – Leopoldov a Bratislava – Leopoldov, čo je pri súčasnom vyťažení spomenutých traťových úsekov skutočne len v teoretickej rovine,“ napísal Tomáš Kováč a dodal, že jestvujúca infraštruktúra je už teraz na hranici svojej kapacity.

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), ako správca infraštruktúry, vyjadrenie ÚHP rešpektujú.

Ich hovorkyňa Ria Feik Achbergerová zároveň zdôraznila, že privítajú „akékoľvek riešenia, ktoré zlepšia dopravné spojenia na infraštruktúre a zvýšia dopravnú obslužnosť v regiónoch“.

Hovorca nitrianskej radnice Tomáš Holúbek v tejto súvislosti pripomenul, že územný plán mesta počíta len s vlakovým spojením cez Trnovec nad Váhom. Či má Ministerstvo dopravy SR svoje riešenie, sme sa nedozvedeli. Na naše otázky nám do uzávierky neodpovedalo. Riešenie rýchleho vlakového spojenia Nitry s Bratislavou tak stále nepoznáme.

Filip Lyko

Televízia Nitrička

Forgot Password