Aj vy sa chodíte „korčuľovať“ na lávku? Nie, nehovoríme o zimnom korčuľovaní, ale stave, v akom sa nachádza tzv. lávka, presnejšie Chrenovský most počas daždivého a zimného počasia. Viacerí chodci sa sťažujú na šmykľavý chodník a zdôrazňujú nebezpečenstvo pádu prípadne úrazu. „Keď prší alebo po daždi je tu naozaj šmykľavo. Veľakrát, keď idem cez most, bojím sa, že spadnem,“ povedal nám obyvateľ mesta. „Treba nosiť v kabelke 5 kg soli a rozsypávať to pred sebou!!! Ľudia, kedy sa to už konečne naučíte,“ znel jeden z komentárov vo facebookovej skupine.
Posypová soľ je však neekologická a poškodzujúca.
![](http://www.nitrianskyhlasnik.sk/wp-content/uploads/2019/11/received_5603310347685741-1170x694.jpeg)
„Chemický posyp v tomto prípade neprichádza do úvahy, pretože v blízkosti vodných tokov nemôže byť takýto typ posypu použitý,“ vysvetlil hovorca mesta Nitra Tomáš Holúbek. Posypová soľ – chlorid sodný, ktorý sa na cestách a chodníkoch používa za účelom zdrsnenia povrchu má totiž dlhodobé negatívne účinky na životné prostredie. Voda, ktorá steká z takto posýpaných chodníkov a ciest, môže mať podľa odborníkov takú vysokú koncentráciu soli ako morská voda. Podľa centra environmentálnej a etickej výchovy Živica si to „odnesú stromy a rastliny, ktoré majú v meste už beztak ťažký život, ale aj psie labky, podrážky našich topánok, podvozky áut či dokonca aj oceľové konštrukcie stavieb – napríklad mostov“. Chemický posyp by samozrejme poškodil aj samotné drevo, hoci agátové drevo, z ktorého sú aj spomínané chodníky, patrí k odolnejším.
Preto je tu z ekologického hľadiska vhodnejšie používať inertné posypové materiály.
![](http://www.nitrianskyhlasnik.sk/wp-content/uploads/2019/11/received_24249240244256431-1170x694.jpeg)
Takto postupuje pri udržiavaní bezpečnosti na chodníku Chrenovského mosta aj mesto Nitra. „Chodník na Chrenovskom moste posýpame pieskom. Naši pracovníci pravidelne chodia kontrolovať stav mosta a posyp pieskom robia vždy, keď si to situácia vyžaduje a keď pre klimatické podmienky hrozí na moste pošmyknutie,“ potvrdil nám hovorca mesta. Inertné posypové materiály, ako sú piesok alebo kamenná drvina sú k prírode šetrnejšie. Otázne je, či je posyp dostatočný.
Most otvorili po rekonštrukcii v júni roku 2011. Typ dreva navrhol projektant – firma Dopravoprojekt, návrh bol odsúhlasený aj mestom. Už počas prvého roka prevádzky mosta tu pribudli informačné tabule, ktoré chodcov upozorňujú na nebezpečenstvo pošmyknutia.