Zdielané bicykle ukončili v novembri už tretiu úspešnú sezónu. Predstavitelia mesta ešte v lete avizovali vypísanie verejnej súťaže na prevádzku bikesharingu pre nasledujúce roky. Spoločnosť Arriva sa na súťaž pripravuje a v stredu predstavila viaceré novinky.
Nitru možno považovať za výkladnú skriňu verejnej dopravy. Spoločnosť Arriva tu prevádzkuje viacero druhov dopravy a práve v Nitre boli odskúšané rôzne inovácie, medzi nimi aj systém zdieľaných bicyklov.
Elektrobicykle by mali mať dojazd až 45 kilometrov.
V prípade, že mesto súťaž vyhlási, Arriva je pripravená zapojiť sa. „Každý, kto si chce zdieľaný bicykel požičať, musí mať istotu, že ho na zvolenom mieste výpožičky nájde a že bude v dobrom technickom stave. Mesto musí mať istotu, že je zvolený systém bikesharingu udržateľný, funkčný a dopravnú situáciu i kultúrnosť na verejných priestranstvách v meste zlepšuje,“ zdôraznil generálny riaditeľ spoločnosti Arriva na Slovensku Lászlo Ivan.
![](http://www.nitrianskyhlasnik.sk/wp-content/uploads/2019/12/2019_12_03_ARRIVA_Bikesharing_Stretnutie-s-novinármi-1-1170x694.jpg)
O zapojení zdieľaných skútrov do verejnej dopravy zatiaľ spoločnosť neuvažuje. Usiluje sa o dopravné riešenia prijateľné k životnému prostrediu. „Zdieľané bicykle zjednodušujú mobilitu najmä v centrách miest, sú bezpečné a prispievajú k zlepšeniu životného prostredia,“ doplnil Ivan.
Na vedení mesta tak ostáva, či všetky tieto otázky zváži a zohľadní ich pri vypísaní verejnej súťaže, aby mohli obyvatelia od jari opäť využívať systém zdieľaných bicyklov.
Verejná doprava zostane po 1. januári 2020 nezmenená.
Verejnú dopravu v Nitre v súčasnosti stále zabezpečuje Arriva Nitra. Zmluva s mestom jej vyprší 31. decembra 2019. Verejné obstarávanie na dopravcu magistrát v novembri zrušil, dôvodom mala byť vysoká cena a málo uchádzačov.
Radnica sa tak zatiaľ musí dohodnúť so súčasným dopravcom na takzvanom prechodnom období, ktoré môže trvať maximálne dva roky. Počas neho by mala nitrianska verejná doprava fungovať nezmenená.
![](http://www.nitrianskyhlasnik.sk/wp-content/uploads/2019/12/4-1170x694.jpg)
Pre rozvoj verejnej dopravy zostáva jednou z kľúčových podmienok vytvorenie atraktívnych podmienok pre prácu vodiča autobusu. V súčasnosti pracuje pre dopravcu 144 vodičov, potrebných je 155. Spoločnosť tak musela doplniť stav vodičmi z Ukrajiny a Gruzínska.
V lete tohto roku hrozil štrajk vodičov. Pokračovanie plynulej dopravy zabezpečila až dohoda so zástupcami odborov. Na základe nej došlo k nárastu priemernej mesačnej mzdy vodiča v Arriva Nitra na úroveň 1 400 eur. Celkové mzdové náklady spoločnosti tak stúpli o 950 tisíc eur ročne.
Autobusová doprava obslúžila v Nitre a Nitrianskom kraji v roku 2019 približne 35 miliónov cestujúcich.
Aj preto sa spoločnosť obrátila na objednávateľov so žiadosťou, aby sa na tomto prudkom náraste mzdových nákladov podieľali. V spolupráci s Nitrianskym samosprávnym krajom hľadala Arriva možnosti, ako situáciu vyriešiť bez dopadu na cestujúcich.
Výstupom vzájomných rokovaní bol vznik spoločnej pracovnej skupiny. „Jej cieľom bolo nájsť riešenie v krátkej dobe, žiaľ, doteraz sa tak nestalo. Naša spoločnosť však nemôže úverovať verejnú dopravu v kraji dlhodobo,“ zdôraznil Juraj Kusy, generálny riaditeľ Arriva Nitra. Zároveň však verí, že vzájomné prijateľné riešenie existuje a obe strany k nemu pristúpia v prvých mesiacoch budúceho roka.