Zdielané bicykle ukončili v novembri už tretiu úspešnú sezónu. Predstavitelia mesta ešte v lete avizovali vypísanie verejnej súťaže na prevádzku bikesharingu pre nasledujúce roky. Spoločnosť Arriva sa na súťaž pripravuje a v stredu predstavila viaceré novinky.
Nitru možno považovať za výkladnú skriňu verejnej dopravy. Spoločnosť Arriva tu prevádzkuje viacero druhov dopravy a práve v Nitre boli odskúšané rôzne inovácie, medzi nimi aj systém zdieľaných bicyklov.
Elektrobicykle by mali mať dojazd až 45 kilometrov.
V prípade, že mesto súťaž vyhlási, Arriva je pripravená zapojiť sa. „Každý, kto si chce zdieľaný bicykel požičať, musí mať istotu, že ho na zvolenom mieste výpožičky nájde a že bude v dobrom technickom stave. Mesto musí mať istotu, že je zvolený systém bikesharingu udržateľný, funkčný a dopravnú situáciu i kultúrnosť na verejných priestranstvách v meste zlepšuje,“ zdôraznil generálny riaditeľ spoločnosti Arriva na Slovensku Lászlo Ivan.
O zapojení zdieľaných skútrov do verejnej dopravy zatiaľ spoločnosť neuvažuje. Usiluje sa o dopravné riešenia prijateľné k životnému prostrediu. „Zdieľané bicykle zjednodušujú mobilitu najmä v centrách miest, sú bezpečné a prispievajú k zlepšeniu životného prostredia,“ doplnil Ivan.
Na vedení mesta tak ostáva, či všetky tieto otázky zváži a zohľadní ich pri vypísaní verejnej súťaže, aby mohli obyvatelia od jari opäť využívať systém zdieľaných bicyklov.
Verejná doprava zostane po 1. januári 2020 nezmenená.
Verejnú dopravu v Nitre v súčasnosti stále zabezpečuje Arriva Nitra. Zmluva s mestom jej vyprší 31. decembra 2019. Verejné obstarávanie na dopravcu magistrát v novembri zrušil, dôvodom mala byť vysoká cena a málo uchádzačov.
Radnica sa tak zatiaľ musí dohodnúť so súčasným dopravcom na takzvanom prechodnom období, ktoré môže trvať maximálne dva roky. Počas neho by mala nitrianska verejná doprava fungovať nezmenená.
Pre rozvoj verejnej dopravy zostáva jednou z kľúčových podmienok vytvorenie atraktívnych podmienok pre prácu vodiča autobusu. V súčasnosti pracuje pre dopravcu 144 vodičov, potrebných je 155. Spoločnosť tak musela doplniť stav vodičmi z Ukrajiny a Gruzínska.
V lete tohto roku hrozil štrajk vodičov. Pokračovanie plynulej dopravy zabezpečila až dohoda so zástupcami odborov. Na základe nej došlo k nárastu priemernej mesačnej mzdy vodiča v Arriva Nitra na úroveň 1 400 eur. Celkové mzdové náklady spoločnosti tak stúpli o 950 tisíc eur ročne.
Autobusová doprava obslúžila v Nitre a Nitrianskom kraji v roku 2019 približne 35 miliónov cestujúcich.
Aj preto sa spoločnosť obrátila na objednávateľov so žiadosťou, aby sa na tomto prudkom náraste mzdových nákladov podieľali. V spolupráci s Nitrianskym samosprávnym krajom hľadala Arriva možnosti, ako situáciu vyriešiť bez dopadu na cestujúcich.
Výstupom vzájomných rokovaní bol vznik spoločnej pracovnej skupiny. „Jej cieľom bolo nájsť riešenie v krátkej dobe, žiaľ, doteraz sa tak nestalo. Naša spoločnosť však nemôže úverovať verejnú dopravu v kraji dlhodobo,“ zdôraznil Juraj Kusy, generálny riaditeľ Arriva Nitra. Zároveň však verí, že vzájomné prijateľné riešenie existuje a obe strany k nemu pristúpia v prvých mesiacoch budúceho roka.