Prehriate autobusy MHD?

Vetranie a klimatizácia je jedným z účinných bojov na zvládnutie tropických horúčav.

Tohtoročné leto je už v plnom prúde a s ním nastúpili aj neúnosné teploty, ktoré sa nám zdajú byť každým rokom menej zvládnuteľné. Kto nie je práve na dovolenke a horúčavu si neužíva v príjemnom osviežujúcom mori, určite by rád uvítal aspoň mierne ochladenie. Najmä v každodenné dni, kedy treba aj pracovať. V tropických horúčavách je záťažou pre organizmus aj samotná cesta do práce. Extrémne teplá sú totiž nebezpečnejšie, ako sa nazdávame, navyše, často ich podceňujeme. Prvé prejavy prehriatia organizmu sa môžu vyskytnúť aj s nižšími teplotami, ak sa však teplota na teplomeroch vyšplhá nad 33 stupňov Celzia, mali by sme byť obozretní. Kolaps z tepla totiž hrozí každému z nás bez ohľadu na vek a pohlavie.

Ohrozujúce prehriatie

To môže ľudí postihnúť nielen pri pobyte na priamom slnku, ale aj pri zdržiavaní sa v prehriatych miestnostiach, ktoré je preto potrebné dobre vetrať. Klimatizované priestory sa zdajú byť vhodným riešením, tiež ich však treba využívať s rozumom, nakoľko veľké teplotné rozdiely medzi exteriérom a vnútornými priestormi s klimatizáciou sú veľmi nebezpečné.

To platí aj pre presun autom alebo klimatizovanými hromadnými dopravnými prostriedkami – teplotný rozdiel by nemal byť väčší ako desať stupňov Celzia.

Cestovanie počas leta v MHD

Cestovanie do práce osobným automobilom je v letných mesiacoch dobrou a pohodlnou voľbou, najmä, ak je súčasťou výbavy aj klimatizácia, ktorú si vie šofér podľa svojich požiadaviek kedykoľvek zapnúť a nastaviť na svoj štandard. Ako je to ale s ľuďmi dopravujúcimi sa denne do zamestnania mestskou hromadnou dopravou? V prípade preplnených autobusov asi nie veľmi príjemná jazda. Spotené telá, vydýchaný vzduch, pach potu. V Nitre vozí mestská hromadná doprava cestujúcich v 90 autobusoch. Podľa vyjadrení spoločnosti Arriva, takmer 50 % z nich je vybavených klimatizáciou. „Počet klimatizovaných autobusov rastie v mestskej aj prímestskej doprave s rastúcim počtom moderných autobusov,“ informuje nás Petra Helecz, riaditeľka pre obchod a komunikáciu spoločnosti ARRIVA na Slovensku.

Kto rozhoduje o pustení klimatizácie?

Podľa spoločnosti ARRIVA sú vodiči autobusov poučení, že klimatizáciu majú zapnúť akonáhle presiahne teplota vonkajšieho prostredia 28 stupňov Celzia. „Zapnutá klimatizácia však na dostatočné vychladenie autobusu nemusí postačovať. Na zastávkach sa totiž cez otvorené dvere počas výstupu a nástupu cestujúcich dostáva do autobusu horúci vzduch,“ hovorí Petra Helecz a zároveň dodáva, že pri kratších vzdialenostiach sa tak vzduch v autobuse nestihne dostatočne ochladiť.    

Som šéfredaktorkou Nitrianskeho hlásnika, ktorý tvorí tím mladých ľudí zaujímajúcich sa o aktuálne dianie a mapujúcich novinky z Nitry a okolia. Sme súčasťou televízie Nitrička, vďaka ktorej podchytávame dianie nielen prostredníctvom online sveta, ale témy ďalej rozvíjame aj v rámci nášho vysielania. Ak máte požiadavku na reportáž, sťažnosti, tipy alebo námety, neváhajte ma kontaktovať na adrese miriama.polakova@nitrianskyhlasnik.sk alebo na telefónnom čísle 0915/595 261

Televízia Nitrička

Forgot Password