Právna poradňa: Vrátenie a výmena darčekov

„Nesadli“ vám darčeky? Môžete ich vymeniť alebo vrátiť. Mali by ste sa však poponáhľať.

Ak niektorí z vianočných darčekov neulahodil vášmu vkusu, potrebám alebo konfekčnej veľkosti, máte možnosť ho vrátiť, prípadne vymeniť. Vedzte však, že predávajúci nemá žiadnu povinnosť vám vyhovieť. „Žiadny právny predpis nestanovuje predávajúcemu povinnosť vrátiť kupujúcemu peniaze alebo poskytnúť výmenu za iný tovar, ak ide o bezchybný výrobok. Záleží len na vzájomnej dohode medzi kupujúcim a predávajúcim a ochote predávajúceho vyhovieť spotrebiteľovi,“ informuje Slovenská obchodná inšpekcia. Pokiaľ tovar, ktorý chcete vrátiť, nemá žiadne výrobné chyby, jeho výmena, respektíve vrátenie je naozaj len na dobrej vôli predávajúceho. „To, že niektorí predávajúci poskytujú výhodu možnosti vrátenia tovaru do určitých dní od zakúpenia výrobku, je len v rámci ich obchodnej politiky a vtedy si podmienky stanovujú sami (počet dní, výmena za poukážky, nákupný kredit, výmena za iný tovar, originál balenia, pôvodné visačky… ), vysvetľuje SOI. Konkrétne podmienky je potrebné zisť priamo v predajni alebo na webstránke predávajúceho.

Nezabudnite na doklad o kúpe.

Ten by mal podľa § 16 zákona o ochrane spotrebiteľa obsahovať obchodné meno, identifikačné číslo a sídlo predávajúceho, miesto podnikania fyzickej osoby, adresu prevádzkarne, dátum predaja, názov a množstvo výrobku alebo druhu služby, cenu jednotlivého výrobku alebo služby a celkovú cenu, ktorú ste za nákup zaplatili.

Ak predávajúci možnosť vrátenia či výmeny uvádza vo všeobecných obchodných podmienkach alebo v priestoroch predajne, prísľub by mal dodržať.

Pri viacerých špecifických darčekoch bude ochota predávajúceho vziať tovar späť, klesať. Ide napríklad o knihy, časopisy, výrobky vyhotovené na zákazku, DVD, CD a iné multimediálne diela, tovary rýchlo podliehajúce skaze, niektoré kozmetické výrobky, spodná bielizeň, ponožky, pančuchy, zlacnený tovar a rôzne lístky či vstupenky.

Na vrátenie a výmenu máte najčastejšie 14 alebo 30 dňovú lehotu. Vzhľadom na vianočné nákupy sa môžete stretnúť aj s predĺženou dobou.

Pripravte sa aj na to, že nie všetky predajne vám vrátia peniaze v štandardnej forme. Namiesto peňazí možno dostanete nákupné poukážky alebo kartu nabitú kreditom vo sume vráteného nákupu. Obchodníci sa tak poistia, že peniaze miniete opäť iba v ich predajni. Dobu platnosti kreditu si nezabudnite v predajni overiť.

V prípade nákupu cez internet máte nárok na vrátenie tovaru bez udania dôvodu.

Zákonný nárok sa týka zmluvy uzavretej na diaľku a zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho (väčšinou prostredníctvom webstránky, elektronickej pošty, telefónu či ponukového katalógu). Podľa SOI „na uplatnenie práva spotrebiteľa na odstúpenie od zmluvy stačí akékoľvek jednoznačne formulované vyhlásenie spotrebiteľa vyjadrujúce jeho vôľu odstúpiť od zmluvy. Spotrebiteľ môže použiť formulár na odstúpenie od zmluvy, ktorý mu odovzdal predávajúci. Učiniť tak môže v lehote 14 dní odo dňa prevzatia tovaru.“

Chybný tovar môžete reklamovať.

Záručná doba je zvyčajne 24 mesiacov. Začína plynúť od prevzatia veci kupujúcim. Ak ide o chybu, ktorá sa dá odstrániť máte nárok na opravu alebo výmenu chybného tovaru za bezchybný. Ak sa chyba opraviť nedá, máte právo na výmenu alebo vrátenie peňazí. Rovnaké práva máte v prípade, že obchod nevybavil reklamáciu do 30 dní od jej podania. Na internete nájdete množstvo hodnotení kamenných aj internetových a zásielkových obchodov. Tie vám pomôžu zorientovať sa v správaní obchodov voči zákazníkom.

Foto ilustračné (zdroj: unsplash.com)

Máte k článku pripomienky, námety alebo nápady, kontaktujte ma na mailovej adrese: monika.hozakova@nitrianskyhlasnik.sk

Televízia Nitrička

Forgot Password