Poslanci nitrianskeho mestského zastupiteľstva si koncom minulého roka v rámci novej parkovacej politiky odsúhlasili parkovanie v meste zadarmo. Niektorí argumentovali, že túto možnosť využijú pri vykonávaní svojho mandátu. Medzi poslancami boli však aj takí, ktorí sa pridali k časti nespokojnej verejnosti a návrh považovali za nespravodlivý.
Situácia so zvýhodneným parkovaním poslancov najnovšie pokračovala na 15. riadnom zasadnutí mestského zastupiteľstva. Poslanec Pavol Obertáš predložil na prerokovanie materiál zrušenie parkovania zadarmo pre poslancov.
„Tak, ako som bol PROTI pri hlasovaní o tomto návrhu a nemám problém si zaplatiť parkovné v meste ako ktorýkoľvek občan, ktorý parkuje v centre mesta na spoplatnených zónach, tak som sa rozhodol predložiť tento materiál aj po vyjadreniach niektorých poslancov koalície a hlavne z tímu Hattas, kde učinili prehlásenie do médií a na sociálnych sieťach, že oni toto parkovanie zadarmo využívať nebudú,“ opísal dôvod podania návrhu Pavol Obertáš. Podľa jeho slov chce týmto dať poslancom možnosť dokázať, že stoja za svojim slovom. Domnieva sa, že výsledok hlasovania bude aj o charaktere.
Ako uviedol, nemieni byť ako poslanec súčasťou zmeny, v rámci ktorej obyvatelia budú platiť a poslanci budú parkovať zadarmo.
„Kandidovali sme s tým, že ideme meniť – zmena pre Nitru, zmena k lepšiemu. Ak má byť zmena taká, že ideme zvyšovať ľuďom dane, poplatky, sebe dávať výhody ako poslancom, rozhadzovať verejné financie, ako sa podľa mojho názoru v niektorých prípadoch deje, tak nemienim byť súčasťou nejakého zoskupenia v rámci poslancov,“ hovorí na rovinu Obertáš. V prípade, že návrh za zrušenie parkovania zadarmo neprejde, má aj plán B. Vec plánuje právne riešiť s prokuratúrou a Najvyšším kontrolným úradom, ktorý kontroluje hospodárenie s finančnými prostriedkami a majetkom štátu.
Poslanci majú k dispozícii aj neobmedzené čipové karty na mestskú hromadnú dopravu.
Dôvodová správa k materiálu uvádza, že všetci poslanci majú pridelené neobmedzené čipové karty. Pri výkone svojho mandátu a činnosti poslanca môžu na prepravu využívať linky MHD a ísť obyvateľom príkladom. Využívať na presun autá teda nie je nevyhnutné, ale z hľadiska logistiky osobných a poslaneckých povinností zrejme jednoduchšie. „Ja si neviem dosť dobre reálne predstaviť, ako by som veci vybavovala tak, že by som na presun využívala MHD. Ľudia sa na nás obracajú, vieš to aj ty veľmi dobre, a pokiaľ si neurobíš logistiku, tak by si nevybavil 3/4 vecí,“ adresovala počas rokovania poslankyňa Petra Ajdariová navrhovateľovi materiálu.
„Zbiaranie lajkov na sociálnej sieti nepatrí momentálne medzi naše priority,“ vyjadril sa za Tím Hattas poslanec Roman Ágh.
Návrh považuje za účelný. Ide podľa jeho slov o populistickú snahu nazbierať čo najviac politických bodov na úkor svedomitej a zodpovednej práce jednotlivcov. Poslanecký klub Tím Hattas sa z uvedených dôvodov hlasovania zdržal. „Tam, kde budem parkovať ja, si môžeš byť istý, že vykonávam činnosť poslanca,“ objasnil Ján Greššo, ktorý tiež pripomenul, že informácie zo zastupiteľstva sa pravdepodobne účelovo vyskytnú na sociálnej sieti, v skupine, ktorej je poslanec Obertáš administrátorom.
Ajdariová na zastupiteľstve pripomenula, že nie sú len poslancami jednej mestskej časti, ale celého mesta. Pri výkone svojho mandátu sa preto často presúvajú: „Často chodím, riešim a hlavne stretávam sa s ľuďmi. Preto som išla kandidovať, aby som ľuďom pomáhala riešiť ich každodenné problémy, a stretávam sa s nimi v rámci celého mesta“. Poslanec, ktorý išiel vykonávať mandát pre ľudí podľa nej poslaneckú odmenu 150 € v čistom, prejazdí a pretelefonuje. Odzneli aj tvrdenia, že pôvodná poslanecká karta v hodnote 17 € mohla zostať zachovaná, hoci aj vo vyššej hodnote. Poslaneckú kartu Ajdariová v minuloti využívala rada, a to „v prospech pomoci ľuďom“. Fakt je, že využívať parkovanie zdarma na území mesta poslanec môže, ale nemusí.
Uznesie nebolo prijaté. Väčšina prítomných poslancov sa vo veci zdržala hlasovania.