Na 12. riadnom zasadnutí Mestského zastupiteľstva sa preberali dôležité témy. Jednou z nich bola aj téma parkovania na území mesta Nitry. Návrh na jeho zmenu predstavil Martin Horák, vedúci odboru inovácií, transparentného riadenia a klientskej spokojnosti. „V centre mesta je problém s preplnenosťou parkovacích miest, zvyšuje sa nám počet držiteľov rôznych kariet. Situácia s parkovaním sa nám bude zhoršovať, vyplýva to z PUM (plán trvalo udržateľnej mobility) pre mesto Nitra,“ tvrdí Horák, ktorý za najväčšiu záťaž považuje autá zo sídlisk dochádzajúce do centra mesta.
Jednou zo zmien, ktorá nás podľa jeho slov v rámci parkovacej politiky čaká, bude presun niektorých komunikácií z II. parkovacieho okruhu do I. okruhu.
Navrhované sú konkrétne miestne komunikácie A. Šulgana, 7. pešieho pluku, Damborského ulica, Na vŕšku, Chalúpkova (od Wilsonovho nábrežia po Čsl. Armády), Podzámska (od parkoviska z ulice Mostná po miestnu komunikáciu Na Predmostí), Jesenského, Smetanova, Richtára Peregrína, Wilsonovo nábrežie (parkovisko pri Tr. A. Hlinku) vrátane blízkeho výbočiska. Do II. parkovacieho okruhu má pribudnúť Jánošíkova ulica a teda aj jej spoplatnenie. Spoplatnenie parkovného sa rozšíri aj o miestne komunikácie Kalinčiakova (od Moyzesovej po Wilsonovo nábrežie) a Kukučínova (od Moyzesovej po Wilsonovo nábrežie).
Do oslobodenia od parkovného a zníženia ceny paušálneho parkovného k držiteľom preukazov ZŤP-S, ZŤP a vozidlám lekárskej pomoci pribudnú aj vozidlá poslancov MsZ v Nitre a vozidlá zamestnancov mesta Nitra.
Ceny parkovného
Najdôležitejšou zmenou, ktorá sa dotkne takmer všetkých vodičov, je zmena poplatku za dočasné parkovanie na území mesta. Výška parkovného pri platbe v parkovacom automate a pri platbe prostredníctvom SMS sa zjednotí. Vyzerať to bude nasledovne:
I. okruh 0,50€ za prvú hodinu parkovania a 1,50€ za každú začatú ďalšiu hodinu
II. okruh 0,50€ za prvú hodinu parkovania a 1€ za každú začatú ďalšiu hodinu
Pri prvom okruhu (v porovnaní s terajšou platbou cez parkovací automat) zostane prvá hodina parkovania nezmenená, pri každej ďalšej začatej hodine sa zvýši cena parkovného o 0,50€. Pri druhom okruhu (v porovnaní s terajšou platbou cez parkovací automat) to bude zvýšenie už pri prvej hodine parkovania o 0,30€, pri každej ďalšej o 0,50€.
Sadzby parkovného budú platiť od 1.1.2020 a k tomuto dátumu bude potrebné prispôsobiť parkovacie automaty a zmeny v prevádzkových poriadkoch umiestnených na spoplatnených miestnych komunikáciách.
Meniť sa bude aj politika parkovacích kariet. Rušiť sa budú voľné a zamestnanecké, zachované zostanú len občianske karty „PK-O“ a parkovacie karty pre držiteľov preukazov ZŤP a ZŤP-S.
Občianska parkovacia karta „PK-O“ sa bude vydávať pre občana s trvalým pobytom v zóne spoplatneného parkovania na maximálne dve spoplatnené miestne komunikácie v blízkosti trvalého bydliska (rezidenčná karta). Na jednu bytovú jednotku môžu byť vydané maximálne 3 občianske parkovacie karty, pričom ich cena bude nasledovná: 1. parkovacia karta – 10,00 €/rok, 2. parkovacia karta – 30,00 €/rok, 3. parkovacia karta – 100,00 €/rok.
Držiteľom preukazov ZŤP a ZŤP – S môže byť vydaná voľná parkovacia karta. Vydávať sa bude na dobu platnosti preukazu ZŤP a ZŤP – S. Za vydanie si jej majitelia zaplatia manipulačný poplatok 5,- €“.
Novinkou v našom meste majú byť tzv. abonentské parkovacie karty „PK-A“ . Určené budú pre ľudí žijúcich v podnájme v centre mesta, ktorí si mohli doteraz zakúpiť voľnú parkovaciu kartu. Abonentské karty budú mať obmedzenie v počte vydaných kusov, na jednu bytovú jednotku bude možné vybaviť maximálne dve parkovacie karty tohto druhu. Ďalším obmedzením bude nemožnosť zakúpenia občianskej aj abonentskej parkovacej karty v rámci jednej bytovej jednotky. Mesto sa tak chce vyhnúť kšeftovaniu s kartami. Nové „PK-A“ karty budú podmienené aj tým, že žiadateľ nesmie mať voči mestu podlžnosti a ich cena bude vyššia ako cena občianskych parkovacích kariet. Konkrétne ide o sumu 100€ na rok za prvú a 200€ na rok za druhú vydanú kartu.
„Mimo toho, že urobíme rázny rez v centre, neponúkame obyvateľom žiadne iné možnosti – napr. záchytné parkoviská či väčší počet spojov MHD,“ hovorí na novú politiku parkovania poslanec Pavol Obertáš. Martin Horák z odboru inovácií tvrdí, že autobusové spoje môžeme začať riešiť až vtedy, keď budeme vedieť, ako to s hromadnou dopravou bude. „Záchytné parkoviská budeme musieť vytvárať hlavne v okrajových častiach mesta. Od zastávky v centre máme mestskou hromadnou dopravou do 15 minút okruh celého mesta. Som presvedčený, že každý, kto bude ochotný prejsť 15 minút autobusom, bez problémov nájde miesto na parkovanie. V Nitre sú veľké miesta na parkovanie (Atletický štadión, Výstavná, polikliniky, parkovisko pri trhu na Klokočine), ľudia len budú musieť meniť svoje návyky. Pre nás karty jednoducho nie sú riešenie,“ dodáva.