V Galérii mladých vernisážou 1. decembra o 18.00 h otvoria výstavu s názvom Svätyňa. Nadväzuje na prvú časť z autorkinej trilógie Koniec v troch častiach – v nej sa zrodí nepravdepodobná vízia slobody a úniku pred všadeprítomným dohľadom vo forme ostrova, ktorý doposiaľ existuje iba v digitálnom priestore ako virtuálne smetisko pre chybné dáta.
„Vidina obývania Nulového ostrova, ako sa toto miesto nazýva podľa svojich koordinácií 0,0, je stelesnením možnosti lepšieho, slobodnejšieho a férovejšieho sveta. Hnutie „nulistov“ nadobúda čoraz viac nasledovníkov, inšpirovaných duchom sebestačnosti, odhodlania a vytrvalosti,“ vysvetľuje Nitrianska galéria.
Viera vo vysnívaný ostrov sa prelína so symbolikou prehistorickej rastliny Velvíčia podivná, ktorá je považovaná za žijúcu fosíliu medzi rastlinami.
„Je to nesmierne vytrvalý, nenáročný, odolný a vždyzelený endemit Namibskej púšte, ktorý rastie výlučne v extrémnych podmienkach. Navyše, dokáže prežiť v tomto nemilosrdnom prostredí púštneho ekosystému stovky rokov. Hoci možno nemá najvľúdnejší vzhľad (hovorí sa, že z diaľky pripomína haldu smetí), táto fascinujúca prastará rastlina sa ako jediná dokázala prispôsobiť a nepodľahnúť enormným zmenám klimatických podmienok. Dalo by sa o nej povedať, že je to ozajstná rarita a podivnosť našej planéty, ktorá prežije takmer všetko…,“ pokračujú tvorcovia.
Svätyňa tak ponúka viac otázok než odpovedí, no v nepravdepodobnej symbióze okolností sa práve adaptácie schopnosť a vytrvalosť stávajú dôvodom na uctenie a vďakyvzdanie.
Tamara Kametani (*1988, Nitra) študovala na Royal College of Art v Londýne a filmovú a fotografickú tvorbu na Napier University v Edinburgu. Aktuálne žije a tvorí v Aténach. Vo svojej tvorbe reaguje na aktuálne spoločenské dianie, a kriticky (i ironicky) pracuje s istou dávkou absurdity, hlavne s témami ako hraničná politika, moc, rôzne formy dozoru a zvýšenej kontroly v digitálnom i reálnom priestore, a nadmerné narastanie a bujnenie nových technológií. Venuje sa širokému spektru médií, napríklad videu, fotografii, inštalácii, soche, ale aj webu a rôznym digitálnym formátom a aplikáciám slúžiacim na „mapovanie“. Od prepuknutia pandémie sa vo svojej tvorbe intenzívnejšie zameriava na umelú inteligenciu, algoritmy, konšpiračné teórie a alternatívne verzie budúcnosti.