Foto: archív TV Nitrička
Sťažnosti na nevhodne či nesprávne zaparkované elektronické kolobežky nie sú žiadnou novinkou. Z prieskumu, ktorý prebiehal v sezóne 2022 vyplynulo, že práve nevhodné umiestnenie kolobežiek Nitranom vadí najviac, hoci Bolt ako prevádzkovateľ služby sa z tohto hľadiska snaží o edukáciu užívateľov.
Mestskí poslanci v Nitre aj preto prichádzajú s návrhom regulácie prevádzky. Poslanec Igor Kršiak hovorí o dvoch alternatívach.
Jedna je založená na zmluvnej spolupráci s operátormi a vytipovaní 10 až 15 záchytných parkovísk, ktoré by slúžili pre užívateľov kolobežiek. Bezpečným zaparkovaním kolobežiek by sa tak predchádzalo ich parkovaniu na nevhodných miestach.
Návrh sa týka tiež stanovenia pravidiel k obmedzeniu rýchlosti na určitých miestach a zákazu vjazdu do niektorých lokalít.
„A druhou alternatívou je daňové zaťaženie, kde v zmysle VZN o miestnych daniach je možné takúto dať zaviesť. Čiže mi budeme presadzovať, aby to bola zmluvná spolupráca. Pokiaľ by nebol záujem zo strany operátorov, tak je tam aj druhá alternatíva pre mesto – vyberať určité inkaso od tohto podnikateľa formou dane,“ vraví Igor Kršiak. Podľa poslanca je to vzhľadom na to, že spoločnosť v meste využíva verejné plochy, korektné.
Spoločnosť si nemyslí, že platenie nájomného za služby mikromobility je vhodné.
„Naopak, väčšina európskych miest sa snaží tieto služby podporovať často rôznymi dotáciami a verejnou súťažou,“ uviedol Samuel Kmec, operation manager spoločnosti Bolt, ktorá službu elektronických kolobežiek prevádzkuje.
Igor Kršiak dodáva, že ide službu, ktorú nikto nechce z mesta vyhnať. Regulácia je snahou o nastavenie „pravidlá hry“. Sumy zatiaľ nie sú známe, podľa poslanca by však nemalo ísť o extrémne poplatky.
Viac v reportáži Miriam Polákovej.