Ráno a popoludní sa počas pracovných dní zdržíte najmä na Štúrovej a Hollého ulici. Ak aj máte ako vodič auta zelenú, neodbočíte, pretože nemáte kam. Autá v kolóne nepustí preťažený kruhový objazd. Verejnosť sa pýta, ako je možné, že sa dopravná situácia v meste v poslednom čase takto zhoršila?
Dopravný inžinier Andrej Sitkey pripúšťa, že sčasti za to môže výstavba v centre. Zároveň upozorňuje na satelitné mestečká, ktoré pribudli okolo Nitry. „V okolí mesta prebieha silná suburbanizácia, ľudia sa presúvajú do okrajových častí a je prirodzené, že do krajského mesta chodia za prácou a všetci väčšinou využívajú osobnú dopravu.“
S týmto sa stotožňuje aj viceprimátor Nitry Peter Mezei, ktorý vysvetľuje, že obyvatelia Tabáňa a Orbisu „môžu dochádzať pešo, na bicykli alebo využívať komfortne mestskú hromadnú dopravu“ a nemajú dôvod kvôli blízkym vzdialenostiam jazdiť autom.
Mezei zároveň zdôrazňuje, že v rámci týchto obytných komplexov developer vybudoval 600 parkovacích miest, s väčším množstvom áut v tejto lokalite preto treba počítať.
Aby sa predišlo kolónam na Štúrovej ulici, Andrej Sitkey navrhuje ďalší odbočovací pruh zo smeru od Univerzitného mosta smerom na Nové Zámky. „Týmto opatrením by sa vytvorila kapacitná rezerva pre Štúrovu ulicu,“ dodal. Pomôcť môže aj modernizácia kruhového objazdu na Hollého ulici. Magistrát chce problém riešiť preferenciou mestskej hromadnej dopravy, vytvorením ďalších úsekov bus pruhov. V Nitre sú však ulice úzke, šírka jazdných pruhov je už teraz na hrane. Dopravný analytik Jozef Drahovský upozorňuje, že „jazdné pruhy je možné zúžiť, avšak je potrebné dodržať určitú normu. Ak sa niektoré cesty stavali šírkou na doraz, tak dnes nemáte možnosť z toho ešte niečo ubrať.“
Aby sa ľuďom oplatilo nechať auto doma a cestovať do práce a za službami mestskou autobusovou dopravou, musia podľa Petra Mezeia vedieť, že autobus príde do miesta určenia skôr ako ich auto.
Tomu má pomôcť aj inteligentná svetelná signalizácia, ktorá dokáže rozpoznať prichádzajúci autobus a dovoliť mu prejazd križovatkou bez čakania. „Máme aj v príprave plán z eurofondov, ktorý bude preferovať mestskú hromadnú dopravu práve na týchto križovatkách,“ dodáva viceprimátor Peter Mezei.
Medzi ďalšie možnosti ako znížiť závislosť ľudí od individuálnej automobilovej dopravy a podporiť udržateľnejšie spôsoby mobility je podľa radnice budovanie cyklotrás a podpora pešej dopravy.
Filip Lyko