Nitrianska galéria (foto: NH)
Koncepcia výstavy Sochár medzi kresbou predstavuje tvorbu umelca Štefana Belohradského od roku 1964 do roku 2003. Exponáty sú podľa časovej osi rozdelené do siedmich celkov, pričom rozdelenie závisí aj od použitých materiálov.
Je medzi nimi kresba tušom, pastelom, farebnými ceruzkami.
Výstava záhŕňa aj experiment, ktorému autor venoval tri roky a nazval ho „kresby kyvadlom“. V galerijnom jazyku sa tieto výtvory nazývajú „mechanokresba“ či predpočítačová grafika. „V tomto prípade je reč o experimentálnych kresbách pomocou hračky – detského kyvadielka, ktoré autor prepojil s guľôčkovým perom,“ uvádza Nitrianska galéria.
„Pastelom sú venované dve miestnosti. V menšom priestore sú maloformátové kresby, väčší priestor slúži tzv. remake-kresbám. Sú plošnými autocitáciami sochárových vlastných sôch zo šťastnejšej minulosti – 60. rokov. Osobitná miestnosť je vyhradená kresbe farebnými ceruzami – suchým pastelom,“ opisuje galéria. Akrylom na sololitovú platňu začal sochár maľovať koncom 70. rokov. V ďalších rokoch stále častejšie využíval tento spôsob.
„Napokon treba zmieniť dva menšie úvodné priestory k výstave, koncipované skôr z muzeálno-dokumentačných pohnútok,“ poznamenáva galéria.
Prvým je Kabinet spomienok prezentujúci suvenírové artefakty z návštevy Japonska, opakujúce sa reminiscencie na osobnosť sochára Jána Koniarka v Trnave a oživenú spomienku na študentskú exkurziu do zbombardovaných Drážďan (1958).
Susedný priestor je vyčlenený na videodokumentáciu výstavy Sochár – konštruktér (2021) a prezentáciu niekoľkých zachovaných návrhov na realizácie do architektúry aj verejných priestorov.
Vernisáž výstavy kurátorky Ľuby Belohradskej je naplánovaná na 16. júna o 18. hodine. Výstava potrvá do 21. augusta 2022.