Foto: NH
Ôsmy ročník ukázal, ako sú na tom slovenské nemocnice z pohľadu kvality poskytovanej zdravotnej starostlivosti, operačných skúseností lekárov, náročnosti diagnóz, spokojnosti pacientov, hospodárenia a transparentnosti.
Rebríček nemocníc vytvorený Inštitútom pre ekonomické a sociálne reformy (INEKO) vychádza najmä z dát z rokov 2018 až 2021, teda hlavne z obdobia pandémie.
Pandémia sa podľa INEKO v roku 2020 v nemocniciach negatívne podpísala na plošnom zhoršení úrovne takmer všetkých sledovateľov kvality a trend pretrval aj v minulom roku, no v niektorých bodoch je už vidieť zlepšenie.
„Ako keby sa nemocnice po prvotnom šoku z nepoznaného koronavírusu začali prispôsobovať zmenenej situácii a obmedzeniam a začali už lepšie reagovať na tento núdzový stav,“ uvádza INEKO, pričom tu pripomína aj dostupnosť vakcíny proti Covidu.
V kategórii veľkých (štátnych univerzitných a fakultných nemocníc) skončila Fakultná nemocnica Nitra na 9. mieste z 11.
Oproti roku 2021 sa FN Nitra posunula zo 7. na 9. miesto. Najlepšie výsledky dosiahla podľa rebríčka v oblasti hospodárenia, kde ide o „výrazný nadpriemer“. Operačné skúsenosti lekárov, náročnosť diagnóz, spokojnosť pacientov a transparentnosť sú hodnotené „horšie ako priemer“.

Do top desiatky všeobecných nemocníc sa dostali aj zariadenia v Nitrianskom kraji.
V rebríčku 32 malých a stredných nemocníc skončila na 5. mieste nemocnica AGEL v Komárne, medziročne ale klesla z 3. miesta. Na 6. mieste je topoľčianska nemocnica, ktorá si oproti roku 2021 polepšila o dve priečky.
Do približne tridsiatky zdravotných zariadení sa dostala aj nemocnica AGEL v Leviciach. Oproti roku 2021 postúpila z 25. na 18. priečku.
Hodnotenie slúži ako informácia pre pacientov a motivácia pre zdravotnícke zariadenia.
„Zvyšovanie transparentnosti zverejňovaním relevantných informácií o kvalite a efektívnosti poskytovanej zdravotnej starostlivosti je podľa nás jedným z kľúčových predpokladov na to, aby bola verejnosť lepšie informovaná, aby sa vedela kvalifikovanejšie rozhodovať a vytvárať účinnejší tlak na zlepšovanie verejných služieb, čo potom motivuje zdravotnícke zariadenia sa neustále zlepšovať,“ uviedol Dušan Zachar z INEKO.