Diskusie s primátorom: Slasti a strasti života pod hradom

Výstavba, doprava, parkovanie, zeleň ale aj stav ciest sú hlavné témy, ktoré zaujímali Nitranov v diskusii s primátorom Marekom Hattasom v Starom meste.

Po prezentácii plusov a mínusov v uplynulom roku otvorila diskusiu v nitrianskej Synagóge otázka súvisiaca s Kmeťkovou ulicou. Keďže ide o frekventovanú lokalitu aj v nočných hodinách, obyvateľov zaujímalo, či sa tu nachádza kamerový systém. Otázka sa týkala aj slabého osvetlenia chodníkov a ich samotného stavu. „Chcela by som sa spýtať, či sa s tým bude niečo v budúcnosti robiť, keďže ide o historickú časť mesta. Je škoda, že je to v takom stave,“ znel názor Nitranky. Chodníky sa podľa vyjadrenia primátora riešiť budú, kamerový systém už v danej lokalite je, nachádza sa tu tiež SOS tlačidlo.

Koľkokrát zaparkuješ, toľkokrát si človekom.

Témou bolo aj – v poslednej dobe – často preberané parkovanie, ktoré je dlhodobo považované za problémové. Výčitka smerom k radnici vychádzala zo zápisníc komisie pre mestskú mobilitu za minulý kalendárny rok. Komisia sa údajne ani raz nezaoberala vytváraním nových parkovacích miest, pričom podľa obyvateľov nemusí ísť vždy o záber pôdy, pretože nové parkovacie miesta je možné vytvárať „nad zemou alebo pod zemou“. Obyvateľ Starého mesta sa kriticky vyjadril k parkovaniu taxikárov v okolí autobusovej a železničnej stanice, kde „zaberajú parkovacie miesta tým, ktorí tam trvalo bývame“. Podľa primátora parkovacia politika potrebuje jasné pravidlá. Čo sa týka železničnej stanice, majú prebiehať rokovania s prednostom a preberanou tému bude aj parkovanie a parkovacie miesta v okolí stanice.

Foto ilustračné

Resty (ne) jednej cesty.

Vrásky na čele Nitranov vytvára zlý stav Ulice Janka Kráľa. K situácii sa vyjadril poslanec za Staré mesto Erik Král. Čakalo sa na vyjadrenia vodárov a nacenenie súvislej opravy. Myslíme si, že táto ulica by mala spĺňať nejaké kvalitatívne kritériá, mala by byť dláždená. Jej nacenenie bolo dosť vysoké. Je to suma skoro celého rozpočtu na jeden rok, čo sa týka Starého mesta, takže si ešte asi počkáme,“ reagoval Král. Vodárne majú na ulici robiť rekonštrukciou rozvodov a podľa poslanca Mezeia by preto súvislá oprava cesty bola zatiaľ neekonomická. Na výbore danej mestskej časti sa riešila aj doprava na Ulici J. Kráľa. Hovorilo sa o možnosti parkovania na oboch stranách cesty. „Táto ulica je hlavným ťahom von z mesta. Máme víziu, aby tam vznikol nejaký prirodzený meander a autá prirodzene spomaľovali, lebo sú tam aj dve školy,“ tvrdí Král. Hlavný architekt Viktor Šabík zo svojej pozície vyjadril pochopenie s nespokojnosťou so stavom mesta. „30 rokov v tomto meste nevznikla jediná nová cesta. Mesto je vyžité. Na čo tu siahnete, to je problém. Všetko sa tu len plátalo. Nula percent rozvoja,“ povedal Šabík, ktorý svoje slová nepovažuje za kritiku, ale konštatovanie. Uprednostňuje však systémové riešenia.

Mestský poslanec Erik Král reaguje na otázky

Na otázku, či sa plánuje obchvat Krškán, primátor odpovedal, že plány sú, ale nie sú peniaze. Bude sa však riešiť križovatka Jakuba Haška – Cabajská – smerom na R1. Na tento projekt sú údajne peniaze alokované. Na iné projekty, akými sú obchvaty, nie.

Diskusia sa dotkla aj semaforov na Štúrovej ulici v blízkosti súdu. Ich vhodnejšie nastavenie sa bude, aj na základe podnetov od občanov, v budúcnosti riešiť s firmou, ktorá má svetelnú signalizáciu v meste na starosti.

Foto ilustračné (zdroj: pixabay.com)

Stromy s rodným číslom.

Zeleň v meste bude pod väčším drobnohľadom. V pláne je hlbšia evidencia stromov, na základe ktorej bude radnica presne vedieť, kedy bol ktorý strom prehliadnutý arboristom a aké je jeho zdravie a aktuálny stav.

Občanov nezaujímalo iba centrum mesta: „Nad železničnou stanicou, neďaleko Klokočiny, máme starú nitriansku Borinu, ktorá by si skutočne mala zaslúžiť väčšiu pozornosť, než aká jej je venovaná“. Na miesto, ktoré bolo v minulosti centrom kultúry je dnes „hrôza prísť“, obyvateľov preto zaujímalo, či mesto plánuje s týmto priestranstvom niečo robiť. Primátor tvrdí, že minimálne polovica Boriny, ktorá je vo vlastníctve mesta, by sa mala zatraktívniť. Pribudnúť má osvetlenie či preliezačky.

Výstavba na Štúrovej (Tabáň)

Budú možnosti mesta na výstavbu stačiť?

V diskusii tiež zazneli obavy, či budú dopravné možnosti, parkovacie priestory a kanalizácia vzhľadom na novú výstavbu pod hradom stačiť. Podľa ich slov by Nitrania mali radšej výhľad na hrad či zeleň, než na byty. Hoci počet obyvateľov Nitry z roka na rok klesá, pocitovo je ich podľa slov primátora stále viac. Tvrdí, že je jasne určené, ako môže byť mesto zahustené, koľko tu môže byť zelene, aby to bolo pre ľudí prijateľné. „Pre nás ako mesto je naozaj výhodnejšie, keď ľudia žijú v Starom meste, majú väčšiu tendenciu správať sa ako meštiaci,“ hovorí primátor. K plusom výstavby pridal aj aktívne využívanie služieb, ktoré mesto obyvateľom ponúka či oživenie pešej zóny. Nespokojnosť niektorých ale naďalej naráža na územný plán mesta a jeho riešenia priestorového usporiadania a funkčného využitia Nitry.

Máte k článku pripomienky, námety alebo nápady, kontaktujte ma na mailovej adrese: monika.hozakova@nitrianskyhlasnik.sk

Televízia Nitrička

Forgot Password