Diskusie s primátorom: Diely, Kynek aj Párovské háje potrebujú vyriešiť dopravnú situáciu

Posledná z diskusií s primátorom Nitry Marekom Hattasom sa niesla v pokojnom duchu. Ku komornej atmosfére prispievala spolovice naplnená sála.

V jedálni Základnej školy Na hôrke mal primátor diskutovať s obyvateľmi Dielov, Kyneku, Mlynáriec a Párovských hájov. Nie všetky mestské časti však mali na podujatí svojich zástupcov. Hlas obyvateľov Mlynárce bolo počuť najmenej.

V decembri uplynul rok od nástupu nového vedenia. Marek Hattas v úvode stretnutia tradične bilancoval svoje doterajšie pôsobenie. Ľudia v sále pozorne počúvali, neskôr svojimi otázkami reagovali nielen na primátorovu prezentáciu, ale aj na aktuálne dianie v Nitre.

Obyvateľov zaujímala problematika križovatky Šindolka. Žiadali primátora, aby im vysvetlil, čo sa deje a ako mieni situáciu riešiť.

Premávka pod Zoborom si podľa Hattasa vyžaduje ešte niekoľko mesiacov pozornosti. V územnom pláne je zakreslená svetelná križovatka, okolité priestranstvo je určené na bývanie. „Neviem si predstaviť, kto by chcel bývať na mieste, z ktorého bude prakticky nemožné dostať sa do mesta,“ reagoval primátor na snahu pretlačiť do plánu štvorprúdovú nadúrovňovú križovatku. „Budeme reflektovať MH Invest,“ prisľúbil Hattas a tému uzavrel.

Problémom v meste však nie je len komplikovaná doprava, ale aj parkovanie.

To výrazne cítia i obyvatelia sídliska Diely. „Na novú parkovaciu politiku reaguje už aj OC Mlyny. Mamička bude chcieť ísť na poštu, no bez zaplatenia parkovného to nepôjde,“ hnevala sa diskutujúca. Zaujímala sa aj o spôsob, akým sa majú dopraviť do práce dochádzajúci zamestnanci. „Pracujem v centre, polovicu kolegov mám zo satelitov, ak by si platili parkovné, zaplatili by mesačne 220 eur. Ak auto odstavia na vzdialenom parkovisku, musia zaplatiť ešte 0,80 eur za MHD,“ popísala ošemetnú situáciu pani pracujúca v centre mesta. „Systém máme z Trenčína, zavádza sa aj v Bratislave,“ obhajoval nové parkovanie primátor. „Obyvatelia majú tlačiť na župana, aby im išiel autobus. V jeho kompetencii je zavádzať nové spoje,“ navrhol Hattas a nezabudol dodať, že v minulosti bola cesta autom lacnejšia ako verejná doprava, a to podľa neho nebolo správne.  

Zaplatiť 50 alebo 80 centov za hodinu parkovania v centre je podľa primátora primerané, v iných mestách táto suma siaha až k dvom eurám. „Ja počkám,“ reagovala nespokojne diskutujúca pani a naznačila, že využije možnosť osobnej konverzácie po oficiálnom ukončení stretnutia.

Mesto plánuje peniaze z parkovania vložiť späť do mobility. Jeho prioritou je preferencia krátkodobého státia.

Obyvateľov Dielov trápi aj neporiadok v oblasti stojísk odpadových nádob v blízkosti konečnej zastávky autobusov MHD. „Večer nám tam vozia plné autá odpadu. Je tam neporiadok a špina. Nedali by sa tam dať polopodzemné kontajnery? Mňa osobne to hnevá, okolie sám čistím,“ hľadal riešenie starší pán. Na jeho podnet reagovala mestská poslankyňa Jarmila Králová: „Naozaj to tam vyzerá zúfalo. Máme vytvorenú skupinu z odborníkov, ktorá problematiku odpadu rieši. Ak by sa rozhodovalo, kam umiestniť zvyšné polopodzemné kontajnery, určite odporúčam toto miesto. Verím tomu, že sa situáciu podarí vyriešiť.“

Na Kyneku sa ľudia pasujú s podobným problémom. V minulosti mali stojisko na plastový odpad, kvôli neporiadku bolo zrušené, a tak chodia plasty vyhadzovať až do Mlynáriec. „Domácnosti chceme doplniť žltými nádobami. Koncom februára bude do domácností distribuovaný dotazník, aby sme si ujasnili, ako chcú obyvatelia odpad triediť,“ vysvetlila Králová. Mesto chce podľa nej nájsť v oblasti separovania koncepčné a dlhodobé riešenie.

Časť Párovské háje zas nutne potrebuje zlepšiť kvalitu ciest a dopravy.

Mesto v minulosti dalo opraviť jednu komunikáciu, no uvedomuje si, že je to len dočasné riešenie. „Nie sú cesty ani chodníky. Nevieme sa pešo dostať do mesta, ulice nie sú osvetlené,“ vyčíta vedeniu obyvateľka Párovských hájov. Problémom častí Párovské háje a Kynek je pritom celková infraštruktúra. Podľa primátora sú spolu so Šúdolskou ulicou ukážkovým príkladom nezvládnutého územného plánovania. S nepríjemnou situáciou sa pasuje hlavný architekt mesta Viktor Šabík. „Riešením by mohli byť jednosmerky a odkúpenie časti súkromných pozemkov. Stačí však, aby jeden z majiteľov nesúhlasil a máme problém,“ doplnil primátor.

Komplikáciu v doprave predstavuje aj preťažená križovatka pri spoločnosti Klimak. Mesto musí situáciu riešiť s ohľadom na všetky zúčastnené strany.

No nie len parkovanie, doprava a odpadová politika zaujímali účastníkov poslednej diskusie s primátorom: „Pre mestské kúpalisko sme vyčlenil 150 tisíc eur. Uvedomujeme si, že je zanedbané, plánujeme ho postupne modernizovať.“ Prioritou Nitry sú aj cyklotrasy, jedna by mala v blízkej budúcnosti viesť priamo na sídlisko Diely. Mesto v tejto súvislosti zamestnáva človeka, ktorý sa má venovať výhradne tejto problematike.

Marek Hattas pokračoval v diskusii s občanmi aj po ukončení oficiálneho podujatia. Či zodpovedal všetky ich otázky a čo ešte trápi obyvateľov dotknutých mestských častí, si môžete pozrieť vo videu nižšie.

Ak máte pripomienky, námety alebo nápady, kontaktujte ma na mailovej adrese: dominika.pucatova@nitrianskyhlasnik.sk

Televízia Nitrička

Forgot Password